lørdag, februar 12, 2011

Pakke i posten og hva som skjedde videre..

Jada - på posten i dag ventet en skikkelig julenisse-sekk full av pakker på meg, som jeg omsider fikk buksert opp i leiligheten:


Første ladning fra iherb.com var på plass og jeg følte meg som en femåring på julaften når jeg skulle åpne pakkene. Men tror kanskje ikke at en femåring ville hoppet i taket for diverse tørkede bær, ikke-så-veldig-søtt kakaopulver, chia-frø og nattlysolje, for å nevne noe. For meg og mitt nye kostholdsregime derimot - perfekt! Slik så herligheten ut i henholdsvis inn- og utpakket tilstand:



Har allerede i dag (klarte ikke vente til i morgen tidlig..) prøvd meg på et glass med greens i form av Best of Greens



utblandet i eplejuice, knasket i meg litt av den deilige miksen av tørkede gojibær, morbær, incabær, cashewnøtter og kakaonibs (råkakaobiter)


og testet hempproteinpulver (nei, det har ingenting med hasj å gjøre, men er spekket med proteiner)





og lucumapulver (naturlig søtningsmiddel)




i en deilig blåbær- og banansmoothie med melk og eplejuice, som ble slik:



Måtte jo prøvesmake litt! Gleder meg utrolig til å teste videre på de mange oppskrifter som finnes på f.eks. superlivsstil.net og siljesreise.com. Disse damene vet hva de snakker om og tryller frem kreative og næringsspekkede smaksbomber i det uendelige, her er det bare å lese seg opp og prøve seg frem og forsyne kroppen med maksimalt av alt det som er bra for den.  Anbefalt lesning!

I tilfelle dette høres ekstremt ut, må jeg presisere at jeg har selvfølgelig ikke tenkt å BARE spise smoothies og grønne drikker og knaske frø fremover, jeg kommer også til å spise frukt, grønt, melkeprodukter, kjøtt, kylling og fisk. Men jeg bytter ut vårt "gamle" stekefett og salt med varianter som er bedre for både hjerte og kropp, drysser superbær og råkakao over frokostblandingen og drikker smoothies som mellommåltid eller et eget lite måltid i tillegg til annen mat, samt lager snacks som strutter av alt annet enn sukkersjokk. Mulighetene er uendelige, men "vanlig" sunn mat (altså ikke supermat) vil fortsatt utgjøre hoveddelen av det jeg putter i munnen. Jeg vil bare spe på med litt ekstra supre ting her og der, og bytte ut en del "vanlige" ting med alternativer som kroppen trives bedre med.

Ellers i dag var jeg en liten tur ned i byen (KNALLfint vær, fikk nesten lyst til å stikke til skogs på ski) for å finne en batteridrevet melkeskummer - perfekt for å mikse pulverbaserte drikker som f.eks. greens som kan ha en tendens til å klumpe seg og være litt vanskelig å blande ordentlig. Clas Ohlson to the rescue! Fant et perfekt eksemplar av arten til den nette sum av 89,-. Stakk også innom H&M og kjøpte et handlenett av organisk bomull med "I <3 organic"-trykk på samt en ansiktsmaske. På Panduro kjøpte jeg former som skal hjelpe meg å lage verdens søteste (dog kun av utseende) rå sjokolade - selv om jeg tror de egentlig er ment som såpeformer.. Men perfekte også til sjokoladelaging!


Og sist men ikke minst - på vei hjem hoppet jeg av bussen på St. Hanshaugen og stakk innom Røtter - en  utrolig bra butikk som selger det meste av organisk og økologisk mat, grønnsaker, supermat, snacks, te etc. Herfra ble en pose med tørkede kokosflak og en plate med mørk sjokolade med chilismak med meg hjem. Lørdagskosen sikret!



Håper alle har en fin lørdagskveld, med eller uten Melodi Grand Prix ;)

Ingen kommentarer: